منطقه بازاریابی

Menu

بازاریابی بیمه

روش های موثر در افزایش  فروش یک بازاریاب بیمه

به دلیل زیاد شدن بیمه های مختلف و همچنین زیاد شدن دفاتر نمایندگی بیمه در سراسر کشور کار بازاریابی بیمه سخت تر شده است و اگر با اصول بازاریابی بیمه آشنا نباشیم نمیتوانیم بخش عظیمی از مشتریان را تصاحب کنیم ، همیشه به کار خود ایمان داشته باشید . اعتماد به نفس کمک زیادی به یک بازاریاب میکند.

اولین کاری که یک بازاریاب بیمه باید انجام دهد ، پیدا کردن یک بیمه با خدمات عالی و چتر خدماتی کامل به همراه حاشیه سود خوب است.  در حقیقت بازاریاب بیمه باید به خدمات بیمه خود ایمان داشته باشد اگر بازاریاب بیمه هستید و برای خدمات مورد نیازتان از خدمات بیمه شرکت خودتان استفاده نمی کنید ، احتمالا در کارتان به موفقیت چشمگیری نمی رسید زیرا به خدماتی که قصد بازاریابیش را دارید. ایمان ندارید.

در ادامه روش هایی را شرح خواهم داد که به بازاریابان بیمه کمک می کند تا فروش خود را افزایش دهند.

 استفاده ار روابط

یک بازاریاب بیمه باید ابتدا به سراغ  استفاده از روابط خود باشد ، همیشه همه افراد به واسطه کار خود دارای دوستان ، آشنایان و مشتریانی هستند ، خدمات خود را به انها معرفی نمایید و از انها بخواهید شما را به دوستان و یا همکاران خود معرفی نمایند

کارت ویزیت ارزشمند داشته باشید

کارت ویزیت هایی طراحی کنید که برای مشتری ارزشمند باشد نه برای شما. سعی کنید در کنار کارت ویزیت عمومی خودتان ، تعدادی کارت ویزیت سفارشی برای مشتریانتان طراحی کنید. این کارت ویزیت ها را به گونه ای طراحی کنید که برای مشتری ارزشمند باشد، در این نوع کارت ویزیت ها شاید یک چهارم کارت ویزیت هم برای شما کافی باشد البته سعی کنید این قسمت طراحی ویژه ای داشته باشد تا مشخص باشد این کارت ، کارت شماست و سه چهارم دیگر را اطلاعاتی قرار دهید که مشتری به آن نیاز دارد. مثلا برای بیمه های خودرو می توانید با توجه به کارخانه سازنده خودرو ها ، چندین مدل کارت ویزیت به این سبک طراحی نمایید و شماره تماس مراکز خدمات شهری و جاده ای آن خودرو را در آن قید کنید. یا برای بیمه های مهندسی می توانید شماره تلفن های تامین کنندگان لوازم ایمنی را روی کارت بنویسید.

داشتن وبسایت 

حتما باید یک وب سایت داشته باشید و در شبکه های احتماعی فعالیت داشته باشید . این اهمیت در مورد بازاریابی بیمه نه تنها کمرنگ تر نیست بلکه بسیار پر رنگ تر است. زیرا همانطور که قبلا گفتم بیمه یکی از نیاز های ضروری است و از طرفی اعتماد سازی بسیار راحت تر است. زیرا شما نماینده و بازاریاب یک شرکت بیمه معروف هستید که اعتبار خود را قبلا ثابت کرده است و شما تنها کافیست مشتری را راضی کنید از شما خرید کند.

شبکه های اجتماعی در کشور ما یک رسانه با چندین میلیون کاربر است که شما می توانید با صرف کمی وقت و هزینه بر روی این شبکه ها فعالیت کنید ، کسب و کارتان را معرفی کنید و مشتری جذب کنید و در نهایت سود خود را افزایش دهید. از طرفی داشتن یک وب سایت هم برای شما ضروری است تا مشتریان بتوانند خدمات شما را از طریق موتور های جستجو پیدا کنند علاوه بر این در حالی که شما در حال انجام بازاریابی تلفنی یا بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستید می توانید مشتری را برای کسب  اطلاعات بیشتر به بازدید از وب سایتتان دعوت کنید. در وب سایتتان اطلاعات کافی را قرار دهید که تمام سوالات مشتری پاسخ داده شود. به این شکل درصد موفقیت عملیات بازاریابی شما به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

  اطلاعات رایگان به مشتری بدهید

مشتریان بیمه اغلب آگاهی زیادی در مورد خدمات بیمه ای ندارند. روزانه افراد بسیاری در اینترنت عباراتی مانند ” بیمه عمر چیست ؟ ” ، ” بیمه مسئولیت چیست ؟ ” و …. را جستجو می کنند . شما می توانید در این خصوص هم در دنیای واقعی هم در دنیای مجازی اطلاعاتی را برای مشتریان احتمالی قرار دهید. شما می توانید PDF هایی درست کنید و آنها را بر روی سایتتان قرار دهید و علاقه مندان با وارد کردن ایمیل یا تلفن شان بتوانند آن فایل را دانلود نمایند. با این کار شما هم اطلاعات مشتری را گرفته اید تا در آینده با او در ارتباط باشید و هم اینکه در ذهن مخاطب جایگاه بهتری پیدا کرده اید . فقط فراموش نکنید اطلاعات خودتان را هم در PDF قرار دهید تا انتشار فایل شما در اینترنت ، باعث تبلیغ شما شود. در دنیای فیزیکی هم این امر می تواند با کاتالوگ ها و موارد این چنینی صورت بگیرد که غالبا هزینه بیشتری برای شما به دنبال دارد. یا حتی شما می توانید از یک سازنده برنامه اندروید بخواهید برنامه ای پویا برای شما طراحی کند و نکات مربوطه را در آن برنامه قرار دهید. با این کار شما یکبار برنامه را برای مشتری ارسال می کنید اما مشتری از طریق گشی هوشمندش می تواند هم اطلاعات خود را در این زمینه کامل کند هم مطالب جدید دریافت کند و هم با شما در تماس باشد و حتی می توانید امکان ارائه خدمات بیمه ای مانند تمدید قرارداد ها را از این طریق فراهم آورید.

  ارتباط خود را با مشتری حفظ کنید 

بسیاری از بازاریاب های بیمه فقط به فروش فکر می کنند. آنها یک محصول را به مشتری می فروشند و پس از آن دیگر کاری به مشتری ندارند. برخی هم دیگر هیچ ارتباطی با مشتری ندارند تا زمانی که قرارداد مشتری تمام شد و آن زمان تماس میگیرند تا مشتری قرارداد را تمدید نماید. ارتباط اینگونه با مشتری اصلا ارتباط مناسبی نیست. شما باید سعی کنید تا ارتباط خود را بهبود ببخشید. این کار می تواند با تبریک گفتن یک مناسبت ارزشمند برای مشتری با یک پیامک صورت بگیرد یا با تماس های نظر سنجی و برنامه های دیگری که شما می توانید در کارتان پیاده سازی کنید. البته مواردی مثل پیامک تبریک روز تولد به صورت عادی دیگر به یک امر آزاردهنده تبدیل شده و اگر با یک ویژگی منحصر به فرد یا یک خلاقیت همراه نباشد نقش مثبتی در بهبود ارتباط با مشتری نخواهد داشت. سعی کنید ارتباط شما با مشتری به گونه ای باشد که مشتری یک احساس متفاوت را تجربه کند و مطمئن شود شما به او احترام می گذارید و او برای شما ارزشمند است. سعی کنید ارتباط هایی که برقرار می کنید  در راستای سود مشتری باشد نه صرفا در راستای سود شما.

  به مشتری ارزش بدهید

سعی کنید به مشتری ارزش بدهید تنها با این کار است که مشتری هم به شما ارزش می دهد. ارزش دادن به مشتری در هر کسب و کاری به یک نحو صورت می گیرد. در بازاریابی بیمه هم ارزش دادن به مشتری می تواند با اخلاق خوب فروشنده ها و احترام گذاشتن به مشتری ، هدیه دادن ، بها دادن به وقت مشتری ، ارائه مشاوره مفید بدون چشم داشت و مواردی از این دست صورت پذیرد.

در صورتی که دفتری برای انجام کارهای خود دارید و مشتری به شما مراجعه می کند ، سعی کنید فضای قسمتی از دفترتان را که مشتری در آن قسمت رفت و آمد می کند به گونه ای طراحی کنید که کاملا نشانگر حرفه ای بودن شما و تیمتان باشد و سعی کنید فروشندگانتان کاملا با نحوه ی برخورد با مشتری آشنا باشند و از نظر ظاهری هم ظاهری آراسته داشته باشند. در بسیاری از مواقع اگر فروشنده ها لباس های یک شکل و یک رنگ بپوشند ارزش کسب و کار شما بیشتر می شود البته باید سعی کنید ظاهر نیروهای فروش شما از نظر اکثریت مشتریان شما موجه و قابل قبول باشد.

یکی دیگر از مواردی که می توانید به مشتری نشان دهید برای او ارزش قائل هستید ، پذیرایی از مشتری است. وقتی فردی به شما مراجعه می کند در صورتی که برایتان مقدور است از او پذیرایی کنید. پذیرایی از مشتری می تواند با توجه به بودجه شما صورت بگیرد. این پذیرایی می تواند با شکلات ، بیسکوییت یا حتی یک نوشیدنی صورت بگیرد. این کار مشتری را برای استفاده از خدمات شما ترغیب می کند و مشتری احساس بهتری نسبت به کار شما پیدا می کند.

 اطلاعات علاقه مندان را جمع آوری کنید

فروش به یک فرد علاقه مند ، در یک مرحله کار آسانی نیست. شما باید بتوانید اطلاعات علاقه مندان را جمع آوری کنید. ممکن است فردی به شما مراجعه کند و از شما درباره یک بیمه سوال کند ، یا از شما مشاوره بگیرد. ممکن است شما بتوانید او را قانع کنید تا اگر در آن لحظه قصد خرید داشت ، یا شرایط خرید مهیا بود از شما خرید کند اما مطمئن باشید به محض اینکه شما را ترک کند این احتمال به شدت کاهش می یابد. حالا چه باید کرد ؟ یکی قطعی کردن خرید در همان لحظه است که البته در تمام موارد نمی توان اینکار را انجام داد و از طرفی اصرار بیش از انداره به مشتری و قراردادن مشتری در شرایطی که راحت نباشد و احساس کند شما در حال مجبور کردن او به خرید هستید ، اصلا کار صحیحی نیست و فوق العاده تاثیر بدی بر روی کار شما خواهد گذاشت و مطمئن باشید مشتری شما را برای همیشه ترک می کند. اما راه بهتر اینست که اطلاعات تماس فرد علاقه مند را از او دریافت کنید و او را در کمپین های تبلیغاتی خود شرکت دهید. می توانید در فواصل مشخص برای او اطلاعات کاربردی ارسال کنید ، پیشنهادات تبلیغاتی بفرستید یا یک پیشنهاد ویژه ارائه دهید. البته هیچ یک از این کار ها نباید باعث شود تا مشتری آزرده خاطر شود.

نکته : همیشه برای یک بازاریاب خوب بودن مطالعه نمایید ، مطالعه در زمینه بازاریابی و مطالعه در زمینه بیمه برای داشتن علم کافی و تکنیک برای دریافت مشتریان بیشتر.

Categories:   بازاریابی

یک دیدگاه